Image Alt

Franse reuzenspinnen in de tuinen van het Rijksmuseum

Metershoge spinnen, kolossale ogen en hangende spiralen in de monumentale vleugelnootboom. Van 25 mei t/m 3 november 2019 staan er in de Rijksmuseumtuinen twaalf buitenbeelden van de wereldberoemde Franse kunstenares Louise Bourgeois (1911-2010); een overzicht van een halve eeuw werk, van The Blind Leading the Blind (1947-49) tot Crouching Spider (2003). Gratis te bewonderen.

x

Reuzenspinnen vanaf mei ook in de tuinen van het Rijksmuseum

‘Spiderwoman’

Louise Bourgeois geldt international als een van de belangrijkste vrouwelijke kunstenaars van de twintigste eeuw. Het komt zelden voor dat het oeuvre van een kunstenaar zo nauw aansluit bij zijn of haar leven dat het bijna lijkt alsof gebeurtenissen en gevoelens een-op-een in het werk zijn verbeeld. Haar beelden in de Rijksmuseumtuinen kunnen opgevat worden als een intiem dagboek en geven een overzicht van de kenmerkende thema’s in haar leven en werk. Zo verwijzen meerdere beelden naar haar kindertijd. Hopelijk heeft u geen last van arachnophobia, want Spider (1996), Spider Couple (2003) en Crouching Spider (2003) zijn metershoog; een hommage aan de beschermende, wevende moeder van Bourgeois. 

De hoogglans aluminium beelden Untitled (2004) die aan de takken van de vleugelnootboom zullen hangen, zijn een herinnering aan haar vaders gewoonte om stoelen hangend te bewaren aan de zolderbalken van hun huis. Het moederschap en haar jeugd zijn terugkerende thema’s in Bourgeois’ werk, net als angst, vriendschap, materialiteit en het lichaam.

x

Louise Bourgeois in her Brooklyn studio in 1996 with her sculpture, SPIDER IV. Art: © The Easton Foundation / Licensed by Pictoright and VAGA at ARS, NY, Photo: © Peter Bellamy

x

Parijs – New York

Louise Bourgeois groeide op in een voorstad van Parijs in een gezin van handelaars en restauratoren van antieke tapijten. Ze volgde tijdens haar studie aan de École du Louvre en École des Beaux Arts atelierlessen bij diverse kunstenaars, onder wie Fernand Léger. 

Na haar huwelijk met de Amerikaanse kunsthistoricus Robert Goldwater emigreerde zij in 1938 naar de Verenigde Staten. Omdat Bourgeois haar eigen positie innam ten opzichte van de dominante stromingen in de Amerikaanse kunst, kreeg zij pas bekendheid in de jaren ‘70. Haar retrospectief in 1982 in het New Yorkse Museum of Modern Art is het eerste van een vrouwelijke kunstenaar in dat museum. Daarna volgden tientallen tentoonstellingen in o.a. de Frankfurter Kunstverein, het Centre Pompidou, het Whitney Museum of American Art en het Guggenheim Museum. 

In 1993 vertegenwoordigde zij de Verenigde Staten op de Biënnale van Venetië. In 1999 nam zij deel aan de Melbourne International Biennial. In dat jaar werd Bourgeois gekozen voor de openingsexpositie in de Turbine Hall van de Tate Modern in Londen. De ‘Maman’ sculptuur is later herplaatst in Ottawa, Canada waar het spin-beeld nog steeds bewonderd kan worden voor de ingang van de National Gallery. Naast haar werk als beeldhouwer was Bourgeois ook actief als sieraadontwerper. Ze leefde en werkte in New York tot aan haar dood in mei 2010.

x

The Blind Leading The Blind (1949)

x

… en Amsterdam

Wilt u in Amsterdam nog ander werk van Louise Bourgeois zien? Dat kan, maar dan bent u heel snel klaar; het Stedelijk Museum heeft slechts twee prenten van haar in bezit, c’est tout. 

Als u met het openbaar vervoer naar de beelden in de tuinen van het Rijks gaat, gebruik dan eens de tram/metro-kaart (ook als app) van Eric Hammink, een fraai ontwerp met de structuur van een spinnenweb. Net als de 17e eeuwse grachtengordel van Amsterdam natuurlijk.

x

Ontwerp Eric Hammink

x

Het spinnenweb de Amsterdamse grachtengordel

Reageer