Image Alt

Monet: impressies van Amsterdam

Ook in de tweede helft van de 19e eeuw, was Parijs weer eens de plek waar het allemaal gebeurde: de bakermat van een nieuwe kunststroming, het impressionisme. Daar moest je als je schilder was of dacht te zijn dus naar toe. Maar soms kwam een beroemdheid uit Parijs ook onze kant op: zoals Claude Monet (1840-1926).

x

Moulin à vent, Amsterdam, 1871

Drie reizen naar Nederland

De Franse schilder Claude Monet, behoorde met Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas en Paul Cézanne tot de grondleggers van het impressionisme. Een nieuw stijlconcept dat zich kenmerkte door de gerichtheid op de beleving van het moment (impressie), de keuze voor thema’s uit het ‘moderne leven’, de bijzondere aandacht voor lichteffecten en kleur, een schetsachtige werkwijze en het werken in de openlucht.

Drie maal brengt Claude Monet een bezoek aan Nederland. Hij is dol op de gekleurde huizen in de Zaanstreek, de vele molens en de bijzonder vriendelijke Hollanders. Dat die vaak ook Frans spreken, vindt hij geweldig. Tijdens zijn tweede reis, februari-maart 1874, bezoekt hij Amsterdam.

x

Peperbrug – Montelbaanstoren

Twaalf werken in Amsterdam

De 34-jarige Monet schildert twaalf werken in Amsterdam in een stijl die duidelijk verder geëvolueerd is dan die waarin hij drie jaar eerder, bij een verblijf in Zaandam aan werkte. Zijn palet is minder pover, heeft meer kleur, en stilistisch heeft hij meer aandacht voor de totaalcompositie, hetgeen hij toen als een centrale conceptie beschouwde. Ook focust hij meer op de lichtwerking. Zoals hij later zou zeggen “ik schilder niet de objecten, maar het omhuld zijn van de dingen door atmosfeer en licht”.

Monet is onder de indruk van het grijze licht en de wolken, maar niet gelukkig met zijn werk; hij vindt dat hij er niet in is geslaagd het Amsterdamse licht te vangen. Hij heeft de schilderijen nooit tentoongesteld en ze zijn niet heel bekend. 

x

Het IJ

Zuidfrans zonnig

Monet maakte de meeste schilderijen bij de haven, die hem bijzonder inspireerde. Het zijn vlot geschilderde impressies van plekken die vrijwel exact overeenkomen met de werkelijkheid.

Dat hij het Amsterdamse licht niet goed wist te vangen, is te zien in het schilderij van de Zuiderkerk: de blauwe lucht en de wolken associëren meer met Zuid-Frankrijk dan met Nederland. Je ziet dat de bomen veel van hun blad kwijt zijn, het is dus herfst de periode waarin de lucht in Amsterdam meestal wazig is. Monets voorstelling is wat te zonnig geworden.

x

De Zuidertoren in het verlengde van de Groenburgwal

Het Kamperhoofd 

Het Kamperhoofd maakte in de middeleeuwen deel uit van de vestingwerken van de stad, in Monets tijd een rustig deel van de haven. Nu is het er op de huidige Prins Hendrikkade, extreem druk en domineert de Nicolaas-basiliek de aanblik. Ook de huizen zijn veranderd. Wel is de Schreierstoren, een van de oudste monumenten van Amsterdam, te herkennen.

x

Het Kamperhoofd

Werken van Monet in Amsterdam

Het Stedelijk Museum bezit La maison à travers les roses(het huis tussen de rozen), 1925-1926, een van de laatste schilderijen die de kunstenaar van zijn huis in het Franse Giverny heeft gemaakt. Monet kocht het huis in 1880 en voegde er later een bloementuin, een brug in Japanse stijl en de overbekende vijver met waterlelies aan toe. Zijn huis en tuinen waren zijn belangrijkste onderwerpen. Monets schilderijen werden steeds abstracter naarmate hij langer in Giverny werkte. Hoewel het lijkt of Monet uitsluitend buiten werkte, schilderde hij meestal in zijn atelier. 

Het Van Gogh Museum bezit drie schilderijen van Monet: Tulpenvelden vlak bij Den Haag (1886), Kustlandschap (1864, waarschijnlijk bij Honfleur in Normandië) en Molens bij Zaandam (1871).

Westerdok – Posthoornkerk

Reageer